Cisterny KOTTE - Logistika tekutého materiálu

10. 04. 2013

Všetko začalo v roku 1892, keď Josef Kotte založil podnik na výrobu potravinových nádrží v meste Rieste, kde spoločnosť sídli dodnes. Historickým okamihom bol rok 1967, kedy z brán tejto spoločnosti vyšiel prvý fekálny  voz s objemom 2000 litrov pod označením Trabant, ktoré sa v roku 1985 mení na značku Garant. Toto označenie sa používa dodnes pre všetky stroje Kotte. Spoločnosť dnes zamestnáva približne 60 zamestnancov, pod vedením Dr. Stefana Kotte, ktorý už vo 4 generácii vedie tento rodinný podnik. Výrobný program je naozaj bohatý a zahŕňa cisterny od jednonápravového prevedenia, až po nedávno predstavené štvornápravové.

Od najmenších po najväčšie
Ako je zvykom u všetkých výrobcov poľnohospodárskej techniky, aj ponuka firmy Kotte začína najmenšími modelmi, ktoré u tohto výrobcu zastupujú jednonápravové cisterny VE s objemom od 5000 do 12000 litrov. Táto séria sa hodí predovšetkým pre podniky buď s menšou živočíšnou výrobou, alebo s klasickým ťahaným postrekovačom. Pre šetrnú jazdu po poli je tento fekálny voz vybavený širokoprofilovými pneumatikami, ktoré sa kladne osvedčili predovšetkým pri aplikácii hnojovice na už zasiatom pozemku, kde neskôr nebolo viditeľné vôbec žiadne poškodenie porastu. Klasickou výbavou rady VE  je značkový kompresor Jurop, kĺbový hriadeľ Walterscheid alebo náprava od známeho výrobcu BPW s rýchlosťou do 40 km/h. Samotná nádrž je kvalitná, priamo z nemeckých dielní, s hrúbkou steny 5 mm a kompletným pozinkovaním. Pod celou nádržou sa tiahne priebežný rám, na ktorom je pripevnená odstavná noha Jost s maximálnym zaťažením 10 t. V zadnej časti cisterny sa nachádza aj sériovo dodávaná presná rozstrekovacia koncovka s pracovným záberom 12 metrov. Základom väčšiny fekálnych vozov je plniaci technika. V prípade cisterien VE sa jedná o už spomínaný vákuový kompresor Jurop, s výkonom 9000 l/min, ktorý je dodávaný sériovo. Ak však požadujete vyšší výkon, na želanie sa môže v prípade kompresora jednať o typ s výkonom až 11000 l/min. Veľmi komfortným prvkom je hydraulicky poháňaný urýchľovač na sacom hrdle. Jeho využívaním je docielené ako rýchlejšie plnenie, tak celkovo väčšie zaplnenie cisterny, zvlášť vtedy, keď je zásobník plnený hustejšou hnojovicou.

 

Nielen pre,, biloplynky "
Ako už určite všetci spozorovali, v súčasnej dobe sa stáva hitom u poľnohospodárskych podnikov prevádzkovanie buď solárnej elektrárne, alebo bioplynovej stanice. Kým solárna elektráreň nevyžaduje každodennú starostlivosť, u bioplynových staníc je situácia opačná. Medzi prevádzkové starostlivosť patrí okrem iného aj spracovanie digestátu, ktorý vzniká pri výrobe. Vhodným riešením je jeho aplikácia na pole. K tomu sa perfektne osvedčujú tandemové cisterny VT s objemom od 8000 do 20000 litrov. Ich kvalitu oceňujú i veľké podniky, alebo službári, ktorí ich vystavujú každodenným náročným podmienkam. Kladnou vlastnosťou je vybavenie Boogie agregátmi, ktoré sú riadené nápravami BPW s maximálnou rýchlosťou 60 km/h. Samozrejmosťou je parabolické odpruženie. Keďže sa cisterny Kotte VT využívajú väčšinou s aplikátormi alebo s rôznymi koncovkami na poli, môže dochádzať pri otáčaní na úvrati k väčšiemu utuženiu, kedy kolesá nejdú v rovnakej stope.

To však neplatí v prípade, že sú vybavené núteným riadením zadných kolies, vďaka ktorému ide cisterna v stope traktora. Všetci určite ocenia prípravu štvorbodového závesu, teda užívateľ si môže fekálny voz dodatočne dovybaviť. Cisterny Kotte Garant určite prekvapia svojim sériovým vybavením, ktoré zahŕňa napríklad hladinoznak z plexiskla s čistiacim hrdlom, vákuový kompresor Jurop alebo kĺbový hriadeľ WW od spoločnosti Walterscheid. Ďalším fekálnym vozom je tridemová verzia VTR, ktorej objem sa pohybuje od 22000 do 25500 litrov, čím uspokojí požiadavky aj veľkých podnikov alebo výkonných bioplynových staníc. Konštrukcia zásobníku zostala zachovaná ako u predchádzajúcich modelov, teda kvalitné oceľové alebo hliníkové materiály, celopozinkované, s náterom odolným proti prevozu DAMu. Novinkou oproti predchádzajúcim modelom je možnosť vybavenia fekálneho vozu Top valcom, ktorý prenáša dodatočné zaťaženie na nápravy traktora taktiež na prednú nápravu.

Podvozok zostal taktiež zachovaný, teda nápravy BPW s rýchlosťou 60 km/h, parabolické pruženia so záťažovou reguláciou brzdnej sily ALB. Samozrejmosťou je možnosť vybavenia o zariadenia na reguláciu tlaku v pneumatikách, vďaka ktorému dôjde k rapídnemu zlepšeniu jazdných vlastností, menšiemu tlaku na pôdu a nižšiemu opotrebovaniu samotných kolies. Novú dimenziu v aplikácii hnojovice otvorila spoločnosť Kotte už na výstave Agritechnica 2009, kedy predstavila širokej verejnosti svoju novinku, ktorou bola štvornápravová aplikačnej cisterna VQ 32000 s objemom 32000 litrov a so štyrmi riadenými nápravami. Hneď na začiatku roku 2010 bola predaná prvá aplikačná cisterna tohto druhu s hadicovým aplikátorom Vogelsang SwingMax, s pracovným záberom až 30 metrov. Už od začiatku sa ukázalo, že vybaviť cisternu štyrmi riadenými nápravami bola správna voľba. Ďalšou výhodou je vybavenie kompresorom a technikou PowerBoost - Technik. Určite si hovoríte, že takáto štvornápravová fekálna cisterna bude mať určite problémy pri preprave na cestách, ale nie je tomu tak. Konštruktéri mysleli aj na túto oblasť a vybavili cisternu prvou zdvíhateľnou nápravou. V praxi to znamená, že pri práci na poli sú v prevádzke všetky nápravy za účelom nízkeho utuženia a na ceste je predná náprava nadvihnutá a manipulácia je podobná, ako u tridemových verzií.

Nasať a aplikovať
Ak však chcete prepraviť materiál akýmkoľvek fekálnym vozom Kotte, musíte ho najskôr  nejako „dostať“ do zásobníka. Prvou možnosťou je samozrejme klasické naplnenie, známe už z minulosti u obyčajných fekálnych cisterien. Druhou možnosťou je sacie rameno, ktoré je namontované priamo na cisterne. V súčasnej dobe ponúka firma Kotte hneď niekoľko druhov týchto zariadení. Klasikou je predné sacie rameno, ktoré môže byť umiestnené tak vpravo, vľavo alebo aj hore na nádrži. Plnenie je veľmi rýchle, obzvlášť pri použití techniky PowerBoost. RotaCut (je lapač nečistôt a je to príslušenstvo k technike Power Boost). Samozrejmosťou je zastavenie odkvapu posúvačom na konci sacieho ramena a odvzdušňovací ventil. Pre tých, ktorí uskladňujú suspenziu v nádržiach, ponúka Kotte sacie rameno s dvoma otočnými kĺbmi a so sacou hĺbkou do 2 metrov. Na želanie môže byť rameno vybavené rotačným čerpadlom na konci sacieho ramena.

Veľmi zaujímavým produktom je sacie rameno, umiestnené na vrchnej časti nádrže s uhlom otáčania 180 stupňov a sacou výškou 4 metre. Hoci maximálna sacia hĺbka sa pohybuje do 2 metrov, voliteľne môže mať rameno teleskopickú podobu so sacou hĺbkou 3,5 metra. Pre náročných užívateľov ponúka Kotte multifunkčné sacie ramená s možnosťou sania až do hĺbky 3,5 metra. Akonáhle je zásobník plný materiálu, ponúka sa jeho vhodná aplikácia. V tejto oblasti sú najobľúbenejšie hadicové aplikátory Garant a Vogelsang. Prvý spomínaný aplikátor je k dispozícii v záberoch od 12 do 18 metrov, pri vzdialenosti hadíc buď 25, alebo 30 cm. Srdcom aplikátora je patentovaná technológia Garant Opti-Cut, ktorá pracuje na princípe odstredivej sily a zakrivených lopatiek. Tento systém bol okrem iného kladne ocenený v teste DLG Focus. Druhý hadicový aplikátor pochádza z dielní popredného výrobcu čerpadlovej techniky Vogelsang. Ponuka zahŕňa 3 modely. Prvý model je štandardný, so záberom 12 alebo 15 metrov, s rozdeľovacou hlavou ExaCut a s zozosupom hadíc 30 cm. Druhým modelom je SwingUp, ktorý má záber od 12 do 18 metrov, dve rozdeľovacie hlavy a nízku stavebnú výšku. Posledný model SwingMax sa líši okrem iného záberom, ktorý sa pohybuje od 21 do 30 metrov. Alternatívou k hadicovým aplikátorom sú radličkové zapravovače hnojovice Garant s pracovným záberom od 3 od 6 metrov, ktoré sú vybavené odpruženými radlicami a rozdeľovacou hlavou.